Owe no one anything, except to love one another

Verkeer(d)

Bijna dagelijks vermeldt de krant een opstopping ergens in het land. Of zij komt met suggesties voor een betere verkeersdoorstroming. Het verkeer is vaak een complete wanorde. Het valt ook niet mee om met meer dan 15 miljoen mensen in een dichtbevolkte stad te wonen. Wat is er aan de hand?

Verkeersregels worden genegeerd. Airport road is een weg die ik nogal eens af leg als ik naar het centrum van de stad of de kerk reis. Maanden geleden hebben ze strepen op de weg aangebracht om de weg in vier banen te verdelen. Dat zou de verkeersdoorstroming moeten verbeteren. Maar helaas weet niet iedereen het doel van de strepen. Sommige bestuurders denken dat je de streep in het midden van je auto moet houden. Anderen rijden wel netjes in een baan. De overige weggebruikers rijdt waar plaats over is. In plaats van knipperlichten gebruik je de claxon......... rustig is de reis nooit.

Op andere wegen zou één baan breed genoeg moeten zijn voor een rij auto's, een rij riskja's en een parkeerrand. Maar de parkeerrand wordt nogal eens in beslag genomen voor bouwmaterialen zoals zand of bakstenen. De weg is van asfalt, maar regen spoelt het zand- dat als fundament dient- weg, waardoor er kuilen ontstaan. Riksja's rijden daardoor op de autobaan omdat hun gedeelte te hobbelig is, of andere auto's daar geparkeerd staan. Soms heb je een weg met een speciale riksja-baan. Maar daar houden niet alle riksja pullers zich aan. Zodra de één de ander inhaalt blokkeren ze de doorstroming voor auto's, wat een luid getuttor oplevert.

Eén van de middelen voor een beter verkeersdoorstroming is de riksja's van de weg afhalen. Zij nemen best veel ruimte in en zijn relatief langzaam. Maar om bij de binnenweggetjes te komen rijden de riskja's soms tegen het verkeer in, wat de doorstroming niet bevordert.

Een ander gevolg is dat ik niet meer overal per riksja kan komen. Op airportroad zijn de riksja's verboden over te steken. Dus moet ik dat per voet doen en aan de overkant een tweede riksja nemen. Twee korte riksjatochten kosten meer dan één lange. Op dit probleem spelen babytaxi's mooi in. Zij kunnen namelijk wel overal komen, maar hebben de prijzen op deze manier kunnen verhogen.

Op kruispunten staan vaak agenten die het verkeer in goede banen leiden. Zij vervangen het verkeerslicht met een fluitje en een stok. Helaas niet altijd effectief. Tja, hetlijkt mij ookbest lastig om daarmee 20 bestuurders tegelijk over een kruispunt te leiden. Zeker als iedereen de binnenbocht neemt, of de korste route op de 'rotonde'......

Al met al is deelname aan het verkeer niet iets waar ik blij van wordt. Maar soms moet je. En dan te bedenken dat de meeste verkeersdeelnemers in Dhaka nog voetgangers zijn. Het zou wat wezen als meer mensen een auto kregen. Dhaka is daar niet op berekend.

Nog even, dan bevind ik me weer in het wel(te)georganiseerde Nederland.

P.s. Ik heb de foto's van ‘verkeer' aangevuld. Vorige week kon ik niet alles opladen.

Voor meer over 'verkeer'; lees 'risksja's' of 'de bus'.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!