Owe no one anything, except to love one another

Riksjarijden in Bangladesh

Hier even wat Bengaalse regels over het rijden in een riksja. Voor iedereen wie het project ‘Gewoon Gastvrij' iets zegt wellicht zinvol om door te nemen. Grote kans dat het er op Java ook zoiets dergelijks aan toe gaat. (Wanneer ‘Gewoon gastvrij' je niets zegt is het ook leuk om door te nemen)

Voor de bestuurder:

- De bestuurder van de riksja is altijd een man. Hij draagt een doek als een soort overslagrok en volgens zeggen geen ondergoed. Om zijn hoofd of aan zijn stuur heeft hij een doekje om zweetdruppels af te vegen.

- Als riksjabestuurder kies je voor jouw de beste en korste weg. Daarbij overtreed je alle verkeersregels. Ga gerust op de rotonde tegen het verkeer in, of fiets op de provinciale weg, negeer stoplichten en verkeersbrigadiers. De enigste verkeersregel die iedereen hanteerd is: 'Ik heb voorrang.'

- De bestuurder van de riksja staat meestal. Met je hele gewicht kun je dan kracht zetten. Maar soms staan moet je staan, omdat het zadel te hoog is.

- De mensen in het bakje hoeven nooit uit te stappen, hoe zwaar de last ook is. Als er een te hoge drempel is stap je even af trek je je riksja.

- Wees creatief en maak een bel die een oorverdovend lawaai maakt. Iedereen gaat dan zeker aan de kant.

Voor de gasten:

- Onderhandel altijd over de prijs. Misschien in jullie geval voorstellen om meer te betalen.

- Wees gastvrij en nodig nog een derde persoon uit om plaats te nemen. Alhoewel het bakje twee personen breed is kunnen er gerust drie volwassenen en een paar kinderen in plaats nemen. De derde persoon neemt op de achterste richel plaats.

- Wanneer je een buitenlander tegenkom staar je haar zo lang mogelijk aan. Eventueel maak je met je mobieltje een foto. Zo iemand is immers een bezienswaardigheid.

- 17 April is een goede dag om te verhuizen. Je inboedel vervoer je per riksja. Of doe de boodschappen voor de hele week, laad alles achterin het bakje en laat je naar huis rijden.

- Je kunt ook met een magafoon plaatsnemen op de riksja en, terwijl je rondgereden wordt,iets omroepen voor het hele dorp.

- Zit er een rochel in de weg? Geen nood, schraap luidruchtig je keel en deponeer het voor iemands voeten op straat. Schaam je zeker niet voor het geluid dat je produceert.

(Arme riksjabestuurder)

Leonie

Haha, dat gaat nog leuk worden hier!:) Wel jammer dat ik niet mag sturen...:(

mama

Blij dat ik als vrouw niet mag rijden. Meerijden moet ik eerst nog eens overwegen.
Ik doe m'n taak die dag maar achter de balie, lijkt me net zo veilig.

Tante Dini

Corina, ik wil je van harte feliciteren met je verjaardag.
Sterkte met alles.
Ik hoop dat dit berichtje aankomt, groetjes, ook namens Oom Wout.