Owe no one anything, except to love one another

Voetbal in Bangladesh

Als je denkt dat in Bangladesh geen aandacht aan de Wereldkampioenschappen geschonken wordt, heb je het mis. Ook hier klinkt er een gejuich door de straten als er gescoord wordt (niet als Nederland scoort). Ook hier wapperen honderden vlaggen, speciaal voor de voetbal. Bangladesh mag zich dan gespecialiseerd hebben in cricket, voetbalfan zijn ze ook.De vlaggen die hier het meeste op de daken wappert is de vlag van Argentinië of Brazilië, soms in meterslange variant. (zie foto's)

Toen Argentinië moest spelen kon ik zonder problemen oversteken: het verkeer was een stuk rustiger. Ook is het te merken aan het schema van de stroomuitval. Hadden we eerst altijd een stroomuitval van exact een uur, nu is de stroom voor een half uur afwezig. En dat half uur valt precies in het midden van een wedstrijd, zodat je het begin en einde kunt zien. Ik denk dat ze dat gedaan hebben in verband met de voetbal.

Ze versturen ook sms-jes met het volgende verzoek: 'Wil je je airco pas na 11 uur 's avonds aan doen, zodat er genoeg stroom is om voetbal te kijken?' Het is maar wat je belangrijk vindt: een koel huis of een potje voetbal.Tja, we moeten de stroom namelijk met te veel mensen delen, en daar is niet genoeg voor.

Temidden van alle vlaggen heb ik één keer de Nederlandse vlag ontdekt. Niemand lijkt ons te supporten. Alhoewel, toen ik vandaag voor iemand anders in het ziekenhuis moest zijn schonk de arts er wel aandacht aan: 'Waar kom jij vandaan?' Vroeg hij mij.'Nederland.' Antwoordde ik.'Oh, jullie wonnen gisteren!' Anderen weten niet eens van het bestaan van Nederland af en kijken mij raar aan als ikde vraag of ik Argeninië of Brazilië support beantwoord met: 'Geen van beide. Nederland.'

Zelfs in een afgelegen gedeelte van Bangladesh, waar ik vorige week was, wapperen de vlaggen en leeft men mee met de kampioenschappen. Dus, al wil je de voetbalgekte ontwijken: kom niet naar Bangladesh!

En het moet niet gekker worden. Vandaag (22 juni) had een leerling de volgende rede waarom hij te laat in klas was: 'Sorry, Madam, ik moest voetbal kijken gisterenavond.' Ik heb hem maar streng toegesproken dat het zijn eigen keuze is om van half 1 tot 2 uur 's nachts voetbal te kijken, maar dat hij op tijd in klas hoort te zijn!

mama

Als het in Bangladesh ook al voetbalgekte is, dan blijf ik maar lekker thuis.

Cora van't Hof

nee aan het WK ontkom je niet, zijn het geen rare armbandjes bij de supermarkt, dan wel getoeter met die lange blaasdingen, weet ik veel hoe die heten, maar ze hielden me danig uit m'n nachtdienstslaap. dan liever vlaggen! speeking off vlaggen, bij sommige herdenkingsdagen is er geen vlag te zien in mijn buurt,maar nu leerlingen voor hun middelbare schoolopleiding zijn geslaagd, zie ik ze overal. maar dat terzijde. mooie foto's heb je weer gemaakt. hoeveel geheugenkaarten heb je al volgeschoten? groetjes, cora.

Mirjam

Gek zeg dat ze zo'n fan van Argentinië zijn en met mega-vlaggen door de straat lopen. Maar ja, zoveel andere Aziatische landen doen er niet mee volgens mij dus dan maar het land met de grootste kans op winnen. (Afrikanen steunen altijd andere Afrikanen). Jij loopt dus nu met je oranje sjaal rond?
Hier in NL kunnen ze er idd wat van... een couveuse-afdeling vol oranje vlaggetjes - alsof die baby's daar wat van doorhebben! en sommige pasgeborenen hebben al een hup holland shirtje aan! Maar... ik vond het opvallend dat er in mijn straat helemaal niets oranje is!

grote zus

Strenge juf ben jij hoor! :-)

Marco

Geweldig, je voetbalverslag uit Bangladesh.
Zo zie je maar weer, niets is daar vanzelfsprekend, wat betreft je energieverbruik als je daar voetbal wil kijken.
Hier in nederland hebben we weer andere problemen, zoals bavaria-babes in het nauw en supermarkt WK-prularia.
Nou m'n nachtdienst zit er weer bijna op, ik hoor wel weer van je, via deze geweldige reisblog.

Groetjes Marco.

Groot zus

Ik ben heel benieuwd hoe je de voetbalwedstrijd NL- Brazilie hebt ervaren in Bangladesh. Je was vast de enige die NL supporte, maar uiteindelijk wel de WINNAAR!