Owe no one anything, except to love one another

Na Regen komt Zonneschijn!

Deze uitdrukking betekent dat er na iets negatiefs is positiefs komt. Regen is negatief. Zonneschijn positief. Maar deze vlieger gaat hier niet altijd op.

(Wat zijn Nederlandse spreekwoorden toch leuk!)

Zoals afgelopen week. Na een warme, klamme dag zat ik op de riksja. Regendruppels begonnen naar beneden te vallen. De riksja-puller wilde de kap van de riksja omhoog doen, maar ik en Rebekah hielden ‘m liever naar beneden. Allereerst vanwege het feit dat de kap te laag is om met twee voor Bengaalse begrippen- lange personen onder te zitten. Maar ook omdat regendruppels op sommige momenten heerlijk aanvoelen. Bengalen riepen wel: 'Rain', op een toon van: ‘Heb je wel door dat het regent en dat je daar nat van wordt? Bescherm je er tegen!'

Maar ik geef toe. Regen brengt naast verkoeling ook narigheid met zich mee. Neem nu onze woonwijk waar volop gebouwd wordt. Officieel zou er naast de weg een soort goot moeten lopen, maar door al het storten van zand en dergelijke voor de bouw, is de goot op de meeste plaatsen gedempt. Daarnaast zijn ze ook gaan bouwen op de plaats waar vroeger een soort meertje gevormd werd in het regenseizoen. Gevolg? Het water blijft in grote plassen op de weg staan. Gelukkig weet een Bengaal daar een geschikte oplossing voor: plassen dempen! Dat de volgende dag het laagste punt in een ander gedeelte van de straat is, is immers de zorg voor de buren! In mijn opinie kunnen ze beter (samen!) greppels graven in plaats van iemand anders met het probleem opzadelen.

Wat moe je je voorstellen bij het regenseizoen in Bangladesh? Tot nu toe lijkt het vooral op maartse buien. Af en toe een flinke bui, maar voornamelijk droog. Soms een paar dagen regen, daarna weer een tijdje droog of een buitje per dag.

Langzamerhand zijn sommige straten veranderd in een modderpoel. (zie foto's) Als ik mijn wijk wil verlaten is het steeds een avontuur om schoon en/of droog over te komen. Het is een keuze: droog overkomen door langs de plassen te lopen, waar een glibberige kleimassa ligt, of alleen maar natte voeten krijgen en door de plas lopen. Als ik in de blubber val, ben ik vreselijk smerig. Is dat een risico waard?

Riskja-pullers zijn niet blij met onze woonwijk. Ze schudden steeds vaker hun hoofd als ik zeg: Sector dos (Wijk 10). Tja, zij hebben liever ook geen natte voeten.... Maar vandaag kon ik hem op één of ander manier toch duidelijk maken dat ik het laatste stukje loop, dus hij voor mij niet door de modder hoeft te banjeren (met het gevolg een hogere prijs die ik moet betalen).

Zonneschijn áa regen is helemaal niet positief. Al het water verdampt en vormt een hoge luchtvochtigheid: de hele dag een klam gevoel.

Geef mij dan maar gewoon zonneschijn bij een stralend blauwe lucht, ook al noemen ze dat in Nederland een hittegolf.

P.s. vergeet niet het hittegolf-protocol te volgen.

Reacties

Reacties

pa

Ik wou dat wij wat meer regen kregen,hittegolven en planten water geven is ook niet alles, en verder bedankt voor je mooie brief,voor mij is het nu bedtijd, dus weltrusten.

Alex

Hey Corina,
Nou wij hebben net eindelijk ook een bescheiden buitje gehad. Het ruikt overal heerlijk naar de regen. Is dat bij jou ook zo of niet?
Hopelijk droogt alles weer snel op bij jou zodat al dat klamme gedoe snel voorbij is.
Succes met "wad"lopen.
Veel liefs, xxx Alex

Thirza

Heej Co!

Leuk om je verhaal te lezen!
Op dit moment is het hier keihard aan het regenen en onweren. Ik ben blij dat onze wegen wat beter begaanbaar zijn, al staat de weg voor mijn huis nu ook tijdelijk voor een deel blank. Het is echter prettig als t weer wat afkoelt.
vorige week maakte ik in duitsland ook een stortbui mee, die zo hard ging dat de parasols en glazen van de glasblazer over de weg werden gestrooid als kleine voorwerpen. Ach ja, elk weertype heeft zo z'n charmes.
Liefs Thirza

Riet de Jong

Leik om te lezen hoe het je vergaat, duidelijk een andere wereld.
Heel veel werkplezier en Gods nabijheid.

willemvanveelen

Beste Corina,

Leuk om je verhalen te lezen. Ik herken wel wat dingen omdat ik in roemenie dezelfde soort ervaringen op een iets minder extreem niveau opdoe. Ik wens je veel succes en Gods zegen toe,

Willem

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!